I dagarna har man kunnat läsa om en parkeringsplats som
sålts till en privatperson för drygt 700 000:-. Att det fanns
en Östermalmsbo som ville köpa den är i mitt tycke inte så konstigt. Mer anmärkningsvärt är det då att tidningarna framställer det som att priset vore
oskäligt.
En parkeringsplats i garage kostar upp till 450 000:- att
bygga (eller ca 275 000:- i genomsnitt) (omräknat i dagens pengavärde). Enligt planprogrammet för Årstafältet ska man bygga åtminstone 0,7 parkeringsplatser
per lägenhet på varje tomt, ett parkeringstal som "bedöms vara rimligt,
med hänsyn till det centrala läget och områdets goda förutsättningar att resa
kollektivt, att promenera och cykla" och eftersom "översiktlig beräkning visar att det är möjligt att med en vånings parkeringsgarage under jord på kvartersmark". (s. 47)
Så det konstiga är nu inte att en person vill köpa en
parkeringsplats för 700 000 kr i centrala Stockholm, utan snarare att de 4000
hushåll som ska flytta till Årsta tvingas betala (direkt eller indirekt) upp till
300 000:- var (eller ca 200 000:- i snitt) för parkeringsplatser som de kanske
aldrig ens kommer att använda.
Ännu konstigare är det att man argumenterar för att man
måste bygga så få parkeringsplatser som 0.7 per lägenhet på sin tomt vid
Årstafältet, när man i själva verket borde argumentera för att man tvingas bygga
så många som 0.7 per lägenhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar